Vi må sette farge på fremtiden
Hammerfest Næringsforening har hverken malt et glansbilde, ei heller svartmalt situasjonen. Foreningen som har eksistert siden 1844 har – som fjernsynet – gått fra svart-hvitt til farge. I den anledning må også vi bringe ny informasjon til bordet.
Gjennom å bruke Levert-rapporten som utgangspunkt, og tilsvarende metodikk, har vi funnet at selskaper med et organisasjonsnummer registrert i Hammerfest leverte varer og tjenester for 221 millioner kroner i 2023. Vi har også sett at de 100 % lokaleide selskapene leverte varer og tjenester for 36 millioner kroner. Dette er tall vi har fått fra leverandørene selv, og som utgjør det samme grunnlaget som benyttes i Levert-rapporten. Hvorfor dette raskest mulig gjøres om til enten eller, stiller vi oss spørrende til.
Det vi vet med sikkerhet, er at befolkningsnedgangen som Hammerfest har opplevd siden 2019 er krevende. Våre medlemmer, og de menneskene som bor og jobber her forteller om en bekymring. En bekymring for framtiden, kanskje ikke for seg selv – men for egne barn eller barnebarn.
Som vi også pekte på i vårt innlegg under årets Arctic Operations så var inntoget av olje og gass viktig for å snu trenden i Hammerfest på slutten av 90- og starten på 2000-tallet. Byens ungdom gikk fra holdningen «jeg skal aldri tilbake», til der mange faktisk tenke, «jeg kan godt tenke meg å komme tilbake hit». Det at unge mennesker endrer tankesettet på denne måten gir håp for framtiden.
Det er 20 år siden. 20 år der vi har gjort mye av det samme, tenkt mange av de samme tankene, jobbet med de samme planene og prosjektene, og fortalt de samme historiene. Samtidig har verden rundt oss eskalert i hastighet, utviklingen skjer raskere. Vi har gått fra de gode gamle mobiltelefonene til dagens smarttelefoner. Vi har gått fra CD-plater til streaming. Vi har gått fra fredstid, til krig i Europa.
Om vi alltid gjør det vi alltid har gjort, så vil vi alltid få det vi alltid har fått. Det er ikke lenger godt nok. Hammerfest Næringsforening er opptatt av å bruke historien til å skape en bedre framtid, litt etter litt. I en stadig mer digitalisert og teknologidrevet verden må vi være med, og vi har alle muligheter. Derfor må vi også gå fra prat til handling.
Skal vi lykkes er det viktig at vi tar styringen selv, vi som kaller Hammerfest vårt hjem, som samtidig vet at farge-TV’en har eksistert i over 50 år. Det skylder vi våre barn, og barnebarn.
Med det ønsker vi alle en riktig god helg!