Dette har vi gjort i 2024
Vår aktivitet i 2024 har inkludert en rekke arrangementer som har samlet over 750 deltakere. Nærinsglivsdagen i 2024 ble rekordstor med 211 deltakere, til tross for uværet som herjet og forhindret flere til å delta. Vi har totalt hatt 72 innledere og paneldeltakere på scenen. Av disse 72 personene er 40% kvinner, et tall vi ønsker å øke i tiden fremover. Vi har også hatt et ønske om å øke antallet unge på scenen, og der viser tallene at 42% er under 40 år, noe vi er veldig fornøyde med. Samtidig har deltakelsen av personer med innvandrerbakgrunn vært lav, både på scenen og blant deltakere på arrangementene. Dette er et område vi skal jobbe aktivt med fremover for å sikre større mangfold og representasjon i våre aktiviteter.
Et annet lyspunkt i året som har gått er den store deltakelsen av elever fra videregående skole på Næringslivsdagen og Bygg- og anleggskonferansen. Dette tror vi har gitt elevene verdifull innsikt i byens næringsliv, samtidig som næringslivet har fått muligheten til å møte fremtidens arbeidstakere i en tidlig fase. Av samme grunn blåste vi også liv i YO-messen etter flere års fravær. Fordi næringslivet i Hammerfest trenger å synliggjøre hvilke arbeidsplasser som finnes her, i en knalltøff konkurranse med hele landet. I 2025 arrangeres messen 21. januar.
På den næringspolitiske fronten har vi jobbet målrettet med saker som sikring av Riksvei 94 inn i nasjonal transportplan. Gjennom møter, medieoppslag og dialog med Stortingets transportkomité har vi bidratt til å sikre prosjektets fremdrift. I tillegg har vi arrangert flere bransjerettede møtearenaer med Hammerfest kommune for å styrke dialogen mellom næringsliv og politiske aktører. Vi har levert flere høringsinnspill, fasilitert møter med stortingsrepresentanter, besøkt Stortinget og de nordnorske representantene i posisjon.
Blant disse møtearenaene var Barents Blue-dagene, hvor Horisont Energis prosjekt sto sentralt på agendaen. Arrangementet samlet både lokale og nasjonale aktører, inkludert representanter fra Hammerfest kommune, Finnmark fylkeskommune, UiT Norges arktiske universitet og prosjektpartnerne. Dette skapte en arena for å utforske nye muligheter for vekst og samarbeid, med fokus på hvordan lokalsamfunnet kan dra nytte av fremtidige utviklingsprosjekter.
Under ONS i Stavanger, en av de viktigste møteplassene for energibransjen, fikk vi muligheten til å styrke Hammerfests synlighet ytterligere. Gjennom stand sammen med Hammerfest kommune og flere møter knyttet vi verdifulle nye kontakter og fulgte opp eksisterende relasjoner, med et klart mål om ny næringsaktivitet i Hammerfest.
Prosjektene våre har også vist positive resultater. BYdager som er et konsept vi kjører for handelsstanden, har gitt økt omsetning for våre lokale handelsbedrifter, med aktiviteter som GULLjakten som alene genererte over 3,75 millioner kroner i omsetning. Videokampanjene vi la ut i våre sosiale medier i forkant av hver runde med BYdager ga oss totalt over 100 000 avspillinger og en toppvideo med over 20 000 avspillinger. Handelsstanden er viktig for Hammerfest, og vi tror mer kunnskap blir viktig fremover. Vi har gått til anskaffelse av et analyse-verktøy som gir oss innsikt i transaksjoner gjort med BankAxept, noe som utgjør rundt 75 % av alle kjøp. Dette gjør at vi vil kunne tilrettelegge for enda mer lokal handel gjennom bruk av kunnskap i konkurranse med handelsslekasje og netthandel.
Vi ser frem til å videreføre mye av dette arbeidet i 2025, med nye prosjekter og initiativer som skal være med å løfte næringslivet i Hammerfest videre. Sammen skal vi møte utfordringene og utnytte mulighetene som ligger foran oss.
Vi ønsker medlemsbedrifter og samarbeidspartnere et riktig godt nytt innholdrikt år.